onsdag den 12. september 2012

Vurder et undervisningsmateriale: Coraline

Godt jeg ikke har knappe-øjne siger jeg bare! Så ville jeg jo være fra den "anden" verden, ifølge bogen "Coraline". 
Nu er det ikke bogen jeg har beskæftiget mig med i dag - det er derimod den graphic novel der er lavet over bogen. I Fandango 6 som er en grundbog, er der et udsnit af tegneserien som min gruppe og jeg har arbejdet med i dag. Det der først fangede os da vi bladrede i Fandango var selve illustrationerne af "den anden mor", hendes knappe-øjne, farverne, kropsholdningen og en masse andre virkemidler. Det var netop dette der gjorde at vi valgte Coraline.

Men hvordan fungerer en graphic novel i en undervisningssituation? Super godt hvis du spørger mig. Jeg syntes at det er en fantastisk måde at nå mange af eleverne på, da det jo er en multimodal tekst, hvor teksten består af flere forskellige fremstillingsformer, som i dette tilfælde: tekst og billede. 
Grunden til jeg syntes at det er interessant at arbejde med multimodalitet er, at du får pirret elevernes perceptuelle strenge/læringsstile. Vi er alle forskellige, og kort sagt lærer vi også forskelligt. 

De perceptuelle strenge er delt op i 4 kategorier: 




Så - man har altså her nemmest ved at lære ved at være:
  • Audiotiv - at høre/lytte
  • Visuell - at se, f.eks. en illustartion/model
  • Taktil - at røre, f.eks. at spille på guitaren i stedet for at høre hvordan man gør
  • Kinæstetisk - at bruge kroppen og få brændt krudt af, mens man lærer

Udsnit fra graphic novel af Coraline

Som mange af jer derude ved - så er det mest optimale som lærer jo at kunne stå foran en flok elever med en undervisning der appellerer til alle 4 forskellige læringsstile. Men det er svært. Rigtig svært. Så at bruge en multimodal tekst er jo en kæmpe hjælp, uden at man skal sætte alt muligt i gang - materialet ligger der og venter bare på at blive brugt. 


Trailer af animationsfilmen Coraline

Min gruppe og jeg skimmede kun Coraline i Dafango, men det kunne være fedt at gå mere i dybden en dag og bruge den i undervisningen, man kan lave et fedt forløb der beskæftiger sin både med temaet i handlingen, men også de virkemidler der er brugt til at skabe billederne. Ydermere kan man også vælge at inddrage Coraline i form af den animationsfilm der kom på gaden i 2009 (se trailer herover).


De forskellige tekster Coraline kan fås i:
Bog - Graphic Novel - Animationsfilm

Ingen kommentarer:

Send en kommentar